PRAVIDLA HRY
Výtah z oficiálních pravidel táhlového hokeje Stiga
délka utkání:
- 5 minut hrubého času
začátek utkání:
- zápas začíná na daný signál, puk leží na středovém bodě hracího stolu.
vhazování:
- po vstřelené brance, o opustí-li puk hrací plochu, další nestandardní situace
Při vhazování se puk viditelně drží nad středovým kruhem (bodem) ve výšce několika
centimetrů (cca 5 cm) nad hlavami středních útočníků a pustí se na hrací plochu.
Při chybném vhazování má soupeř právo vhazování opakovat.
Vhazování provádí hráč, který obdržel branku, nebo hráč, který se dříve zmocnil
vyhozeného puku. Vhazování je vždy prováděno ve středovém kruhu.
Pokud o vítězi zápasu rozhoduje "náhlá smrt" (případ prodloužení), má hráč právo požadovat vhazování od neutrální osoby.
Po vhazování (nebo začátku hry) musí uplynout tři vteřiny, aby bylo možné vstřelit gól.
Jestliže je gólu dosaženo dříve, gól neplatí a provádí se nové vhazování. Toto pravidlo je
platné i tehdy, pokud vhazování provádí rozhodčí. Střední útočník nemůže skórovat přímo
- puk se musí nejprve dostat z jeho dosahu a teprve poté může být vstřelen platný gól.
platná branka:
- Branka platí, zůstane-li puk celým svým objemem v brance!
neplatní branka:
- puk se odrazí z branky zpět na hrací plochu, nebo zpět mimo hrací plochu
- je-li branka dosažena s daným signálem ukončujícím zápas
- je-li branka dosažena pohybem celého hracího stolu STIGA, případně pohybem stolu, na němž je hra umístěna, nebo v okamžiku, kdy hra, nebo jedna noha hry sklouzne ze stolu
- je-li branka dosažena odrazem od jakékoliv jiné části, než je část hracího stolu
STIGA
- je-li vlastní branka dosažena hráčem při vhazování (středním útočníkem)
- je-li branka dosažena v okamžiku, kdy byla zahlášena a neukončena technická
chyba jedním z hráčů
- je-li branky dosaženo přímým úderem nohy figurky pravého obránce, nebo středního útočníka do nepohybujícího puku
- úderem se rozumí pohyb celou figurkou hokejisty v podélném směru hrací
plochy za účelem zasažení puku
- jedinou výjimkou je situace, kdy je puk vstřelen do branky přesně z místa,
kam jej zahrál jiný hokejista
- rozhodne-li se hráč pro posunutí puku do střelecké pozice, nesmí být
branka vsítěna úderem nohy o je-li branky dosaženo způsobem, který výklad těchto pravidel zakazuje.
- zlomí-li se brankářova hůl v okamžiku dosažení branky, je branka platná
- jestliže se puk po vstřelení branky odrazí od jakékoli jiné části, než je část stolu STIGA a
vrátí se zpět na hrací plochu, branka platí
- opustí-li puk hru, ale zase se odrazí od předmětu nacházejícího se mimo plochu zpět, hra
je přerušena a provede se vhazování na středovém bodě
- Dostane-li se na hrací plochu puk z jiné hry, hra se ihned přeruší. Jestliže při přerušení
žádný z hráčů není v držení puku, provede se vhazování na středovém bodě. Jestliže však
jeden z hráčů při přerušení hry zjevně puk kontroluje, pak se hra zahájí z místa, na
kterém puk ležel. V tom případě je nutno se přesvědčit, zda oba hráči jsou připraveni. Střela při takovémto zahájení hry smí směřovat přímo do branky. Stejným způsobem se
postupuje při vypadnutí figurky hráče na hrací plochu i mimo ni, po ukončení technické
chyby, nebo před dohráváním utkání.
- Pokud je puk v klidu mezi brankářem a brankovou čarou, je dovoleno provést blokování.
V tomto případě hráč řekne „blok“, může puk rukou vyndat a provést vhazování ve
středovém kruhu.
zdržování:
- Puk smí bez přihrání, nebo vystřelení prodlévat u stejné figurky nejdéle 5 sekund.
- V případě opakovaného zdržování má soupeř právo hru přerušit a utkání dohrát za přítomnosti členů komise rozhodčích. Ti dohlíží na dodržování pravidla 5 sekund a v
případě trojího napomenutí prohrává hráč utkání kontumačně.
zatlačování hráčů:
- V průběhu hry je dovoleno zatlačovat figurky hráčů při zachování pravidla 5 sekund
- zatlačování figurek hráčů je nutno ve vlastním zájmu provádět zároveň při držení puku
- obdrží-li hráč branku v době, kdy prováděl zatlačování figurek hráčů a při tom neměl puk v držení, branka platí
- Hráč je povinen na požádání soupeře zatlačit své figurky hráčů
- K zatlačování figurek nelze používat pravidlo technické chyby.
týmy:
- jakékoliv mechanické úpravy figurek jsou zakázány. Povoleno je nanášení barev, vlepování samolepek a to pouze na plastové části hráčů, nikoliv na části kovové. Zakázáno je jakékoliv polepování a malování hokejek hráčů, včetně hokejky brankáře.
Prokázání oprávněnosti protestu proti nepovoleným úpravám během hry má za následek kontumaci utkání.
kontumace:
Utkání bude kontumováno v neprospěch hráče, který:
- odstoupí z utkání před vypršení hrací doby utkání
- opakovaně zdržuje hru,
- provedl a použil při hře nepovolené úpravy figurek,
- nenastoupil ke hře, případně k celé sérii utkání,
- nenastoupil k nastavenému, či dohrávanému utkání, které vyplynulo z průběhu ligy
- nastoupí k utkání bez hráčů.
Utkání bude kontumováno výsledkem 0:5.
Je-li kontumováno rozehrané utkání ve prospěch hráče, který v tomto utkání vedl, nebo hrál nerozhodně, je utkání kontumováno výsledkem, který je součtem výsledku 0:5 a výsledku dosaženého v okamžiku kontumace.
prodloužení:
Pravidlo hry na "náhlou smrt" bude uplatňováno v remizových zápasech základní části i play-off, v některých případech jako výsledek oficiálního protestu komisi rozhodčích. Ve hře na "náhlou smrt" vítězí hráč, který první vstřelí branku.